Belvilla biedt onbeschikbare accommodaties aan en annuleert kort op de aankomstdatum

Boerderij

Je boekt lang van tevoren een leuk vakantiehuisje, maar nét voor je vertrekt krijg je te horen dat je met je familie voor een dichte deur komt te staan. Het overkomt meerdere mensen die boeken bij Belvilla. In de uitzending van maandag 6 mei onderzoekt Radar wat jouw rechten zijn.

Belvilla biedt accommodaties aan die helemaal niet beschikbaar zijn, en annuleert de boeking vervolgens vlak voor de aankomstdatum. Om 'operationele redenen’. Dat blijkt uit gesprekken die Radar voerde met gedupeerden en met eigenaren van vakantiewoningen die via Belvilla worden aangeboden.

Alternatieven veel duurder

Mieke keek uit naar een vakantie met de familie in de Ardennen. Maar onderweg naar de accommodatie kreeg zij ineens het bericht dat de vakantiewoning geannuleerd was. 

“Mijn zoon zat al met kinderen en hond in de auto. We schrokken ons rot. Belvilla bood ons een aantal alternatieven aan, maar die waren allemaal veel duurder.

‘Vliegtickets hadden we al geboekt’

Een andere gedupeerde stond op het punt om te vertrekken naar Madeira, maar de vakantie liep in de soep. “Onze huisje in Madeira werd drie dagen voor aankomst door Belvilla geannuleerd, zonder duidelijke reden. Vliegtickets hadden we al geboekt.”

Dubbele boekingen

Ook eigenaren van vakantiewoningen zitten met de handen in het haar. “Ik heb in korte tijd 5 boekingen binnen gekregen in periodes die al gereserveerd waren”, vertelt een huiseigenaar die verhuurt via Belvilla. 

Bezitters van vakantiehuisjes verhuren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via een eigen website, maar vaak ook via een partij als Belvilla. In een online agenda kan de eigenaar doorgeven aan Belvilla wanneer een woning al bezet is. De woning is dan niet beschikbaar voor nieuwe boekingen.

Nieuwe functionaliteit

Sinds begin dit jaar heeft Belvilla een nieuwe functionaliteit die ze ‘smart demand’ noemen. Daarbij geeft Belvilla huiseigenaren de mogelijkheid om geblokkeerde periodes toch te verhuren via Belvilla. Dat zou extra inkomsten op kunnen leveren, belooft Belvilla. 

Maar daar gaat het fout. Sinds de invoering van dit nieuwe systeem regent het 1-sterren recensies over Belvilla. Met één gemene deler: vakantiehuisjes die geannuleerd worden kort voor de aankomstdatum.

Belvilla gaat compenseren

Belvilla boekt het huurbedrag van de accommodatie terug aan de gedupeerden. Maar op verzoeken om compensatie voor andere gemaakte kosten, zoals vliegtickets, komt geen reactie.

Tot vandaag. Ritesh Agarwal, oprichter en CEO van Oyo, het moederbedrijf van Belvilla, zegt vandaag aan Radar toe om gedupeerden te compenseren. “We willen graag van klanten horen welke uitgaven ze hebben gedaan en hen daarin ondersteuning bieden. We kijken graag samen met hen wat de beste manier is om te compenseren.”

Hij erkent dat de problemen zijn ontstaan door het Smart Demand systeem. Hij vertelt Radar dat ze het systeem per 1 maart stop hebben gezet en hun best doen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. 

“Ik begrijp heel goed hoe vervelend het is als het huis geannuleerd wordt als je al in de auto zit. Wij hebben het systeem stopgezet, en zullen dit in de toekomst voorkomen”, aldus Agarwal. 

‘Behoorlijke tekortkoming’

Advocaat Frank Penders vindt dit een behoorlijke tekortkoming aan de zijde van Belvilla. “Kennelijk hadden de huisjes in deze gevallen nooit aangeboden mogen worden. Dat is een behoorlijke tekortkoming aan de zijde van Belvilla.”

Problemen door nieuw systeem

“Belvilla komt de overeenkomst met de klant niet na, omdat zij huisjes aanbieden die nooit aangeboden hadden mogen worden. Én ze annuleren ook nog eens rijkelijk laat. Ik zou gedupeerden adviseren om niet alleen maar genoegen te nemen met de terugbetaling van de huur, maar alle schade te vorderen.”

Alternatieve accommodatie

De ANWB zegt dat de reisaanbieder in het geval van annulering met een alternatieve, maar gelijkwaardige, accommodatie moet komen. “Als de reisaanbieder er niet in slaagt om een passende oplossing te vinden, komen ze deze overeenkomst niet na. 

“In dat geval hebben de reizigers recht op terugbetaling van de reeds betaalde huursom. En daarna op vergoeding van eventuele schade. Denk daarbij aan kosten van het vliegticket, huurauto of de (meer)kosten van een zelf gevonden alternatieve accommodatie.”

Meer over